האם כדאי להיות שכיר, לפתוח עסק או להיות פרילאנסר? - "מובטל" דרושים

לוח דרושים שמוצא לך עבודה! מודעות דרושים אמיתיות ועדכניות

search-iconמצא עבודה

האם כדאי להיות שכיר, לפתוח עסק או להיות פרילאנסר?

מאמר אורח: ירון לוי, יועץ עסקי והבעלים של לוי ייעוץ כלכלי ועסקי

במהלך חיפוש עבודה חדשה הרבה אנשים מוצאים את עצמם תוהים האם כדאי להם בכלל להמשיך להיות שכירים, או שאולי כדאי להם לנצל את צומת הדרכים בה הם נמצאים על מנת להגשים את החלום ולפתוח עסק עצמאי. הביקוש העולה לפרילאנסרים מעמיד אפשרות נוספת בפניהם, שהיא בחזקת "ללכת עם ולהרגיש בלי". 
ירון לוי, יועץ עסקי והבעלים של לוי ייעוץ כלכלי ועסקי, מסביר מתי כדאי לבחור בכל אפיק ומה כדאי לקחת בחשבון כשעושים את הבחירה:

מתי כדאי להיות פרילאנסר?

פרילאנסר הוא פתרון שמאפשר לאנשים להכניס רגל למים ולהרגיש מה זה אומר להיות עצמאי. היתרון בשיטה זו הוא בהבטחה להכנסה קבועה, במידה ופתיחת התיק נעשית לאחר שקיימת התחייבות העסקה. אבל, לפני שממהרים לחתום על עסקת פרילאנס, חשוב לבדוק שהיא משתלמת. שכיר מקבל הטבות סוציאליות והפרשות שעולות למעסיק עלות שמגיעה כמעט למחצית ממשכורתו. פרילאנסר אמנם מרוויח שכר גבוה יותר לשעה, אך אינו מקבל את ההטבות הללו, ולכן חשוב לבדוק כי קיים פיצוי הולם מבחינתך.
פרילאנסר אינו זכאי לימי חופש בחוק, אך הוא יכול להחליט על כמות הימים והשעות שהוא בוחר לתת. נתון זה יכול להיות קוסם למחפשי עבודה רבים, אך לפני שהוא הופך להיות גורם שמכריע לטובת לקיחת משרת פרילאנס, צריך להבין האם הוא יקסום גם לבוס לעתיד.

האם כדאי לי להקים עסק עצמאי?

שכירים רבים חולמים על הקמת עסק עצמאי, אבל על מנת לבחון האם החלום יכול להפוך למציאות, על השכיר לבדוק קודם כל האם יש לו את "ערכת הבסיס" הנדרשת על מנת להיות עצמאי:

חוסן כלכלי - בין כלכלת המשפחה למצב העסק של עצמאי יש מידת חפיפה, ולכן אחד השיקולים שצריך לקחת בחשבון הוא מידת החוסן הכלכלי של התא המשפחתי. אם בן או בת הזוג עצמאים שאינם מכניסים הכנסה קבועה ויציבה או שהם סטארטאפיסטים, פחות כדאי להכנס להרפתקה של פתיחת עסק חדש. אם באמצעות בניית תקציב כלכלי וקיצוץ הוצאות אפשר להסתדר עם המשכורת של בן או בת הזוג בתקופת ההרצה ולהשאיר קצת כסף בצד ליום סגריר, ניתן לשקול את ההפיכה לעצמאי.

• לא לפחד מכסף - היכולת לתמחר את עצמך, לבצע גבייה מלקוחות, ואפילו למשוך משכורת לעצמך כבעל עסק, מכתיבות את סיכויי ההצלחה של העסק שלך. עצמאי שלא מפחד מכסף ומתייחס אליו נכון, מגדיל את הסיכוי להקים עסק ולהצליח לצמוח איתו.

גיל - בבחירה בין לפתוח עסק עצמאי ללהיות שכיר, חשוב לבדוק מה אופק התעסוקה בכל אפיק. בעוד שבחלק מהתחומים ניהול עסק עצמאי מאפשר לעבוד גם מעבר לגיל הפרישה, בעבודות פיזיות, כמו למשל בעבודה כאינסטלטור עצמאי, השחיקה הפיזית גורמת לרוב העצמאים שעובדים בה לפרוש בגילאי 50+. מנגד, אם אתה שכיר בהייטק ולא הגעת לתפקיד ניהולי, הסיכויים שלך למצוא עבודה אחרי גיל 40 מצטמצמים משמעותית.

משמעת עצמית - כעצמאי לא יהיה בוס שיגיד לך מה לעשות, אלא מתפקידך יהיה להזיז דברים ולנהל את העניינים. את כל זה תצטרך לעשות על אף הפיתויים - בין אם מדובר בלחתוך מוקדם, לעשות כביסה במקום לעבוד, או לעסוק רק עם בחלקים הקלים ונוחים עבורך.

ניהול זמן - כבעל עסק אתה צריך לדעת לנהל נכון את הזמן שלך, ולהשקיע זמן לא רק בתפעול אלא גם בשיווק, בפיתוח העסק ובגבייה. לשם כך, עליך להיות מסוגל לדעת להפריד בין עיקר וטפל, להעריך נכון את היקפי העבודה ולתמחר בהתאם, ובמידת הצורך גם לחתוך בהיקף העבודה או לדרוש תשלום נוסף. אתה צריך לנצל את הזמן כדי להכניס בשעות העבודה זמן ייעודי לגבייה, לניהול הכספים, לשיווק, ולעמידה ביעדים שאתה מציב לעצמך.

חריצות ומוטיבציה - אם אתה חושב שלהקים עסק עצמאי זה לעבוד פחות, עדיף שתישאר שכיר. ניהול עסק עצמאי הוא מחויבות מסביב לשעון, ובשעות שבהן עצמאי לא עובד בעסק שלו, הוא חושב כיצד לכבוש את היעד הבא ולהגיע רחוק יותר עם העסק שלו. עצמאי שלא עושה את זה, מתעורר יום אחד ומגלה שהמתחרים שלו שהשקיעו מחריצותם וממרצם בעסק לקחו לו את הלקוחות.

מתי עדיף להישאר שכיר?

אם ענית על התנאים עבור ערכת הבסיס לעצמאי, ישנם כמה תנאים נוספים שבהם כדאי יותר להישאר שכיר מאשר לפתוח עסק עצמאי.
המטרה של מי שמתלבט בסוגיה זו היא להרוויח כמה שיותר, ולכן אחד השיקולים צריך להיות מהו השכר הממוצע בתחום. אם כעורך דין תוכל להתברג במשרד טוב כשכיר תוכל להרוויח אלפי שקלים בחודש בממוצע ולכן לא בטוח ששווה לך להיות עצמאי.
במקרה בו אתה סוחב חוב עבר גדול כתוצאה מטעות כלכלית, ההמלצה היא להשאר שכיר. כאשר לאדם יש חובות, הם מעמיסים עליו עומס מנטלי כבד המקשה עליו לקחת את העסק שלו למקומות טובים ומוצלחים. בנוסף, הבנקים אינם ששים לתת אשראי בנקאי לבעלי חוב, מה שיקשה על הפתיחה, ההרצה והתפעול של העסק.
תחום העיסוק צריך להשפיע אף הוא על הבחירה. ישנם מקצועות שבתור שכיר היכולת להתפרנס מהם הפכה קשה יותר, משום שהם הפכו לשוק רווי. כך למשל, אם אתה כלכלן שמתלבט האם להפוך להיות יועץ משכנתאות עצמאי או למצוא עבודה בבנק, היכולת שלך להרוויח בבנק גדולה משמעותית, בוודאי לאור העובדה כי תחום המשכנתאות אף צפוי לעבור מהפכה.
כאשר אנו בוחנים את תחום העיסוק, אנחנו צריכים גם להתייחס לבטחון התעסוקתי - עד כמה קיים סיכוי שהדרישה למקצוע תפחת ותעלם. בעוד שהדרישה לעובדי בנק תשאר יציבה, עתידו של שוק יועצי המשכנתאות לא בטוח באותה מידה.

אם החלטת לפתוח עסק עצמאי או להיות פרילאנסר, כדאי להתחיל את התהליך בליוויו של יועץ עסקי ורואה חשבון טוב שיגדילו את הסיכוי שלך להגיע רחוק ויחסכו לך טעויות יקרות.

מאמרים אחרונים בתחום חיפוש עבודה

כניסה לחשבון